9 januari 2011

HPDH part I (5)

Harry Potter ligger mig mycket varmt om hjärtat och det var med stor sorg jag pallrade mig iväg till biografen i november för att se slutets början. Harry Potter har förtrollat en hel generation och det finns inte en människa just nu som inte hört talat om fenomenet Harry Potter, var så säker. Författaren har tjänar mer än någon annan författare genom alla tider på sin idé hon fick på ett tåg för så många år sedan, och efter många års slit gav det resultat i ett fenomen som världen aldrig skådat tidigare. Det är just Harry som banat väg för andra stora fandomar att växa upp, för aldrig tidigare hade det varit en sådan hysteri världen över om en bokserie. Sista boken släpptes för några år sedan och trots att det här nu var slutet så har miljoner Harry Potter-fans världen över klamrat sig fast vid vetskapen att det finns flimer kvar, än är allt inte slut. Nu kommer slutet som alla på något sätt ändå inte velat ha, men ändå vill ha. Och att sitta där inne på biografen, ljusen släcks ner och texten: "It all ends here" kommer upp på skärmen. Redan där kommer tårarna och jag är fast än en gång i magins underbara värld.

Filmen är underbar, följer boken otroligt bra och är helt klart den bästa i Harry Potter-serien. Skådespelarna har växt in i sina roller, de har lärt känna sina karaktärer och det är ren kärlek som man kan se på skärmen. Visst att det har pumpats in en hel del pengar i projekt Potter, men den här filmen handlar inte om det. För en som inte är lika hängiven i magins värld som jag är så är detta en mycket bra film bara, som har det mesta. Spänning, kärlek, vänskap och humor. Filmen slutar mitt i historien i ett mycket jobbigt läge för Harry. Kommer Voldemort vinna eller kommer Harry lyckas hitta alla Horokruxer och den goda sidan segra? För det är faktiskt ett helt halvår kvar innan magins storhetstid är helt förbi och början på slutet kunde inte ha varit bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar