9 januari 2011

Nowhere Boy (4)

Nowhere Boy är en av de bästa filmerna jag hann se under 2010. Det var även den bästa överraskningen då jag sprang på titeln sent en kväll på internet och utan att veta vad den handlade om så tänkte jag: varför inte? Så jag såg Nowhere Boy samma kväll och det hela slutade i ett lyckligt leende och tårarna rinnandes nedför kinderna.
Nowhere Boy är baserad på en verklig historia om pojken John som bor hos sin moster och morbror utan att ha träffat sina föräldrar. Han har ingen relation till mostern alls och morbrorn dör tidigt i filmen. John är vilsen och börjar fundera på livet, vad han vill göra. John introduceras för rocken och börjar spela gitarr. Bestämmer sig för att bilda ett band och det är inte förrän rätt långt in i filmen som jag inser vems historia filmen baseras på. Först när mostern argt skriker: don't run again, John Lennon. inser jag att det är just filmen baserat på en av vår tids största legender som jag sitter och tittar på. Kort därefter kommer ytterligare en välkänd in i filmen, en ung kille med gitarr vill vara med i Johns nystartade band och presenterar sig som Paul McCartney. Resten är på något sätt redan historia och filmen slutar innan gruppen slagit igenom och bytt namn till The Beatles.

Kort sagt. Man vet hur det slutar, men sjutton vad sevärd den här filmen är. Jag är hänförd och skådespeleriet är fantastiskt.




sista bilden är på riktiga Beatles som unga, inte bild från filmen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar