21 september 2009

West Side Story (4)

Jag har ytterligare en favoritfilm! Flera hade sagt till mig att West Side Story var lång, seg och att musiken var 'helt okej'. Inte alls värd att se på när man har ett femtiotal osedda filmer liggandes här hemma. Men jag kände för en klassikermusikal och jag fick en underbar eftermiddag! West Side Story är visserligen en film från 1961 baserad på musikalen med samma namn som hade premiär på Broadway 1957.

Filmen har belönats med hela 10 Oscar och ytterligare 15 andra vinster. Filmkvaliteten är mycket bra för att vara tidigt 60-tal och filmkoreografiskt är det en mycket vacker film som följer pjäsen väldigt noggrant. Dansen är ett mycket viktigt inslag och den är helt synkroniserad till musiken som är i en klass för sig. Handlingen påminner om en modern skildring av Romeo och Julia, fast på Manhattan och istället för bara familjer som bråkar är det nu två gäng. Amerikanarna Jets slåss mot puertoricanerna Sharks.
Den f.d ledaren för Jets, som försökt dra sig ur gängbråket faller hjälplöst för systern till Sharks ledare. Detta leder förstås till ett stort bråk.

Det är en fantastisk film, en gripande och underbar historia om kärlek, glädje, sorg och vänskap. En modern Romeo och Julia - helt klart!

En av mina absoluta favoriter i musikalgenren. men filmen är gammal och jag ser fram emot när en nyinspelad version kommer. I dagens mått är specialeffekterna urusla men ack så charmiga. Men ljussättningen är inte alltid strålande, och jag tror att det med dagens teknik går att få ut mer av historien och musiken.

Men ett måste för alla film och musikalälskare!

fyra av fem möjliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar