10 juni 2009

Slumdog Millionaire (4)

Jag har velat se Slumdog Millionaire ett bra tag nu, och igår såg jag den äntligen. Jag har pratat med flera människor som sett den, och alla har varit eniga - det är en mycket bra film! Jag kan inte göra annat än att instämma. Slumdog Millionaire är bra regisserad, har ett strålande fint foto, en gripande historia, kärlek, mod och vilja. Det enda som är negativt är att den är aningen förvirrande. Jag hade svårt att ibland hänga med i handlingen och därför blir hela filmen en aning svår att förstå, bitvis. Den är lite hoppig, den hoppar från nutid till förflutet i en del snabba klipp och är man inte med till 100% så tappar man lätt bort sig. Dock en otroligt sevärd film.

Filmen handlar om Jamal, som ställer upp i den indiska verisionen av "Vem vill bli Millionär" och när han går och vinner tävlingen så tror både programledaren och de som kontrollerar fusk, att han har fuskat. Han kallas in till förhör och det är det filmen går ut på. De frågar ut honom om hur han kunde svaren på varje fråga och för varje fråga visas en del av hans uppväxt, den delen som förklarar hur han kunde svaret på frågan. Det hoppar mellan nutid och dåtid och jag tror att det är lättast att förstå om man har svensk text, vilket jag inte hade. dumt av mig.
Jamal har växt upp i slummen tillsammans med sin bror Salim. De blev tidigt föräldralösa och överlevde genom att rota på soptippar och vara ficktjuvar. De träffar en flicka, Latika som Jamal fäster sig vid, och han försöker hela tiden att hitta henne igen.



En gripande historia, som på sina ställen är riktigt otäck. Dock absolut sevärd. En klar 4 i betyg får den av mig. Vill ge den en femma, men på grund av en aningen hoppig handling och en del svåra scener så kan jag bara ge den en fyra. Dock en stark fyra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar