23 juni 2009

Anastasia (3,5)

ANastasia - Disneyfilmen från 1997. Är baserad på verkliga händelsen när Tsarfamiljen i Ryssland störtades med Ryska revulotionen. Dock är det inte mycket historia med i själva disneyfilmen - förutom grundidén.

Anastasia är 8 år när hennes familj dödas av den onde Rasputin. Anastasia hamnar på ett barnhem där varken hon eller någon annan vet vem hon är. Det enda hon har kvar från sin bardom är ett halsband där det står ingraverat: Tillsammans i Paris. Så när Anastasia blir 18 år och kan lämna barnhemmet så bestämmer hon sig för att ta sig till Paris. I S:t Petersburg träffar hon på Dimitri och Vlad som försöker hitta en tjej som är lik Anastasia - bara för att ta med henne till Paris och kunna få del av belöningen som ges till den som återförenar Anastasia med sin farmor.
Rasputin är självklart inte glad att Anastasia är påväg till Paris, han är inte glad över att hon lever överhuvudtaget och försöker hela tiden stoppa hennes resa.

Det här är en jättegullig film, och det är synd att jag inte såg den när jag var yngre, för jag tror att jag hade uppskattat den ännu mer då. Men trots att jag snart är fyllda 20 så tycker jag ändå att den här disneyfilmen är jättebra. Den tar upp historia, i klassisk Disneyanimation och så är den otroligt söt.

Nu har jag bara tre disneyklassiker kvar att se innan jag sett de jag vill (Poccahontas, Den lilla sjöjungfrun och Mulan). En skam att jag ännu inte sett dem!

Jag ger Anastasia 3,5 av 5. Mycket bra Disney - men inte i klass med Lejonkungen, Skönheten och Odjuret eller Björnbröder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar